Szimulátoros oktatás
A GKI képzés bevezetésekor egész Európában megjelent annak szükségessége, hogy a kezdő vagy haladó járművezetőkkel gyakoroltassuk a vészhelyzetek elhárítását. Erre két megoldást javasolt a szakma: a csúszós pályát illetve a szimulátort. Melyik legyen a kettő közül? Igazság szerint mind kettő! Másra jó a csúszós pálya és másra a szimulátor.
Az alapvető probléma – nem csak Magyarországon, – hogy az oktatók féltve járműveiket nem viszik kényes szituációkba a tanulókat. Hogyan ismerje meg a járművek sajátos viselkedését másképp a tanuló, hogyan tanulja meg a kellő ellenintézkedések sorát,ha nem gyakorolja ezeket a helyzeteket? Ráadásul nagy a veszélye a borulásnak, törésnek, ami nagy anyagi hátrányt jelent a képzőnek. Ennek kockázatát áthárítani a hallgatóra úgy megemelné a képzés költségét, hogy azt senki nem tudná kifizetni.
A szimulátor – a nevéből adódóan – szimulálja a helyzetet, virtuálisan kell a feladatot megoldani. Sem üzemanyag költség, sem gumikopás, ráadásul a baleset bekövetkeztekor pár másodperc alatt „regenerálódik” az eszköz. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a virtuálisan elütött gyalogos is feltámad! A gyakorló gépkocsivezető azonban valóságosan megéli a baleseti helyzetet, elemezhetők az okok, a körülmények és újra játszva a szituációt gyakorlatot szerezhetünk a kivédésükben.
Ki ne hallott volna az elsőbbségadás tábla mögül kihajtó járműről, a körültekintés nélkül lelépő gyalogosról, stb. Ezeket a hajmeresztő „élményeket” szeretné megúszni mindenki! Nálunk következmények nélkül szerezhet gyakorlatot a hasonló helyzetek kivédésére.
A szimulátor alkalmas a kezdő vezetők oktatása során a rutin feladatok gyakorlására. Emlékeznek még arra, amikor fel kellett gyorsítani a tanulóautóval, majd a harmadik fánál, azzal egyvonalban meg kellett állni? Vagy a 90 fokos beállást kellett végrehajtani tolatva a bóják közé? Ezt és hasonlókat is lehet gyakorolni a szimulátorral. A gyorsításkor alkalmazott gázpedál-nyomás erejét, vagy fékezéskor az alkalmazott fékerőt szemléletesen oszlop-diagrammal kivetítve szembesíti a tanulót a jó, vagy rossz megoldásokról.
A magas üzemanyag árak mellett az üzembentartó, a munkáltató és a gépkocsivezető, a munkavállaló egyaránt érdekelt abban, hogy minél kevesebbet fogyasszon a tehergépkocsi, az autóbusz. Az ECO-drive program ezt a célt szolgálja. Ugyan azt az utat más eredménnyel teljesíti a tanuló első nekifutásra, majd azt oktatást követően, amikor is felhívjuk a figyelmét olyan aprónak tűnő hibákra, amelyek akár 1-2 literes túlfogyasztást is eredményezhetnek. Tanuló csoportok „versenyeztetésére” is alkalmas a program, a Marathon-vezetés lényege: ki tud több kilométert vezetni adott mennyiségű üzemanyaggal?
Azok számára, akik régen szerezték meg a C vagy D kategóriát, csak nem vezettek ilyen járművet, a szükséges gyakorlat elsajátításában is segítséget tudunk adni. A szimulátorba beprogramozott 160 km-nyi úthálózat lakott területi, országúti és autópálya viszonyok között ad lehetőséget gyakorlásra.
Gyakorlott gépkocsivezetőnek is szüksége lehet a még ismeretlen baloldali közlekedés megismerésére. A szimulátor erre is megoldást nyújt.
Természetesen senki nem fogyaszt alkoholt vezetés közben, ezért lehet érdekes élmény az, amikor a józan állapotban hibátlanul végrehajtott feladatot különböző szintű befolyásoltságot szimulálva balesetet okozunk. Tanulságos élmény látni, milyen az, amikor kialakul a csőlátás és az autó még mindig megy, pedig már meg kellett volna állnia... De nem kell egyből a legrosszabb eshetőséggel számolni, elég csak arra gondolni, hogy mennyivel körültekintőbben kell vezetni, ha a látási viszonyok gyengék. Bárki tesztelheti tudását esőben, hóvan vagy akár ködös időjárásban való vezetésnél.
Az elmúlt időszakban nem egyszer lehetett sajnos olyan híreket olvasni, hogy magyar sofőrök okoztak balesetet vagy anyagi kárt az Egyesült Királyságban. Ez sok minden együttes végeredménye volt, de nem elhanyagolható a tény, hogy a sofőrök egy részének (főként, ha még kezdők) problémát jelent a baloldali közlekedés. Szimulátorunkkal ennek az élethelyzetnek a gyakorlására, kipróbálására is van lehetőség anélkül, hogy el kéne utaznunk ezért Angliába.
Bárki kipróbálhatja tudását!
Mitől válik valósághűvé a szimulált vezetés?
A szimulátor többek között a következő dolgok egységekből tevődik össze és teszi a lehető leg realisztikusabbá a vezetési élményt:
- egy Mercedes Actros műszerfal (sebesség-, fordulatszám mérőműszer, világítás, irányjelző visszajelzők, az alkalmazott sebességi fokozat kijelzése), gyújtás-, világítás, ablaktörlő-, 5 fokozatú retarder kapcsolók és ülés biztonsági övvel, az ülés karfájába épített elektromos sebességváltókar.
- A váltó elektronikus 12+2 fokozatú (beállítható kézi és automatikus üzemmódra), automata kuplung-rendszerrel szerelve.
- működő duda, a típusnak megfelelő rögzítőfék-karral rögzíthető a jármű.
- 3 darab 3x3 méteres 120 fokos szögeket bezáró vetítővászon-rendszerből áll, melyre vetítődik térhatású gyakorlási környezet. A vásznak elhelyezése gyakorlatilag 180 fokos térhatású környezetet szimulál.
- A vetített képbe montírozva jelenik meg a külön vezérelt tükörrendszer, mely a kétoldali főtükrökből és segéd rámpa-tükrökből, első holt-térfigyelő tükörből és jobboldali ajtó feletti holttér-figyelő tükörből áll.
- Térhatású hangeffekteket biztosító hangfal-rendszer is hozzájárul a vezetési élmény valósághű megjelenéshez. (motorzaj, index-visszajelzés, kézifék, stb.)