A Ro-La vagy RoLa a német Rollende Landstrasse kifejezés rövidítése, amely magyarul gördülő országutat jelent. Kombinált szállítási mód, amelynek célja a közúti szállítás terheinek és környezetkárosító hatásainak csökkentése. A kombinált szállítási módok jellegzetessége, hogy a közúti szállítójármú (vagy annak az a része, amely a rakományt magába foglalja) másik, nem közúton közlekedő járműre (vonatra, hajóra stb.) kerül.
A Ro-La esetében a teljes teherautószerelvényt rakják fel speciális vagonokra. A vasúti szerelvény kizárólag RoLa vagonokból és egy kísérőkocsiból áll, amelyben a gépkocsivezetők kapnak lehetőséget arra, hogy a vonatút alatt kipihenjék magukat.
A Ro-La előnyei
Ha a közúti fuvarozás forgalmának egy részét – legalább bizonyos szakaszokon – a vasútra terelik, azzal jelentős mértékben csökkentik a közutak terhelését, ezáltal lassítják az amortizációt. Hatalmas és súlyos rakományokkal terhelt járművek tengelyterhelése növekvő mértékben járul hozzá a közutak gyors elhasználódásához, illetve sok esetben a felújítás és korszerűsítés szükségességét vetné fel. Ahol nincs erre pénz, ott a közúti forgalmat, vagy annak egy szegmensét RoLa forgalomba váltják át.
További előnye, hogy a sofőr úgy töltheti el a pihenőidejét, hogy nem áll közben (nincs időkiesés), alacsonyabb a környezetterhelés, hiszen nincs emisszió a gépjárművek részéről, nem lassítja a fuvart a közlekedési helyzet változékonysága (pl. dugók, balesetek), nem befolyásolja az időjárás, nem tartja fel a hétvégi kamion-stop és konkrétan a gépjárműveken vezetési időt, kilométereket is meg lehet takarítani.
A Ro-La hátrányai
Ennek a kombinált fuvarozási módnak az egyik legnagyobb hátránya, hogy speciális vagonok szükségesek hozzá, illetve a fel és lerakodás feltétele a RoLa terminál. Mindezek kiépítése és beszerzése rendkívül drága, továbbá a RoLa vagonok igen érzékenyek a vasúti pálya hiányosságaira, könnyebben használódnak el az óriási terhelés alatt.
Ennek megfelelően azon állomások listája, amely ilyen vonatokat tud fogadni, illetve indítani, korlátozott, és a fuvarozónak a fuvar megszervezésénél ezek nyitva tartásához, a gyűjtővonatok menetrendjéhez igazodnia kell.
A RoLa szállítási módnál a kamionok, tehergépkocsik szerelvénye tulajdonképpen holt-teher (nem is kevés), amely fölöslegesen utazik, ezért találták ki azt a kombinált szállítási módszert, amelynél csak a pótkocsikat, transzkonténereket vagy kocsiszekrényeket teszik rá a vonatra, és a célállomáson olyan szerelvény várja ezeket, amelyekre gond nélkül felhelyezhetőek.
Iskolánkban a GKI tanfolyamokon további fontos és hasznos részleteket tudhat meg. Jelentkezzen még ma!
Minden vélemény számít!
Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!