A veszélyes anyagok nemzetközi szállítása során a teherautó sofőrje számos esetben szembesülhet olyan domborzati jellemzőkkel és mesterségesen épített, az autóúthoz tartozó elemekkel, amelyek veszélyt vagy legalábbis kockázatot jelenthetnek a szállítmányra nézve. Ezek közös jellemzője, hogy viszont is igaz a kockázati helyzet: vagyis a veszélyes anyag – baleset esetén – nagy rombolást végezhet ezen építményeken, vagy az építmények jellemzőiből adódóan nagy veszélyt jelenthet emberek testi épségére.
Az egyik ilyen különleges odafigyelést igénylő közlekedési elem az alagút, ezért természetes, hogy az ADR megállapodás kitér ezek használatára, kockázataira is. Az alagutakban bekövetkező károkért alapvetően három okot vesznek figyelembe: robbanás, mérgező gázok és/vagy illékony anyagok elszabadulás, tűz.
Az alagutak besorolása
A megállapodást aláíró országok mindegyike besorolta a területén található és épülő alagutakat aszerint, hogy egy esetleges baleset során az alagút és a szállítmány jellemzői együttesen milyen és mekkora kárt okozhatnak az építmény szerkezetében, illetve az ott tartózkodó emberek életében.
Az előző bekezdésben említett paraméterek a kockázat fokozódásának sorrendjében kerültek felsorolásra, ennek megfelelően az alagutak A-tól D-ig tartó, egyre szigorúbb előírásokhoz kötött kategóriái abban különböznek, hogy mennyiben korlátozott rajtuk keresztül olyan áruk szállítása, amelyek robbanást okozhatnak, amelyekből várható mérgező anyag levegőbe kerülése, illetve amelyek várhatóan tüzet okozhatnak.
Az alagútba történő behajtás előtt az út szélén táblával jelzik a korlátozásokat. Az alaptábla egy behajtani tilos jelzés, a közepén kamionnal, amelynek kiegészítő tábláján az alagút kategóriáját tüntetik fel. Az alagutak besorolásával párhuzamosan a tagállamok kerülőutakat jelöltek ki, a tiltott járművek számára, amelyeket az alagúthoz vezető útszakaszokon tesznek ki.
Az alagút-kategóriák kialakítását és alkalmazását, az egyes veszélyes áruk kategória-besorolását az ADR 1.9.5.2.2 pontja szabályozza. Abban az esetben, ha egy rakományban több kategóriába tartozó (több alagútkategóriára vonatkozó tiltás alá eső) áru van, mindig a legszigorúbbat kell figyelembe venni.
Minden vélemény számít!
Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!