Kamiont vezetni veszélyes üzem

Sajnos kamionokkal számos baleset történik, ami nem csak emberi tragédiákat, hanem jelentős anyagi kárt is okozhat. A kamionosok munkája rendkívül megterhelő, nem csak azért, mert a sikeres vállalkozások alkalmazottai nagyon feszített tempóban dolgoznak, hanem azért is, mert a terjedelmes és hatalmas erejű járművek vezetése, illetve a különféle útviszonyok között tanúsított viselkedése speciális a személygépkocsikhoz képest.

A hatalmas járműveket nehéz megfelelően látni minden irányból, sok a holttér, és ha a vezető figyelme elkalandozik, a kialakuló közlekedési helyzeteket sem tudja egy kormány-félrerántással megoldani, hiszen a hatalmas járművet viszi a lendület és nem is olyan mozgékony, mint a személyautók.

Persze a balesetmentes és gyors közlekedés nagyban múlik a sofőr képzettségén, egyáltalán  nem mindegy, hogy a GKI tanfolyam során mennyire készítették fel a váratlan helyzetek kezelésére. A kamionsofőrnek nagyon sok információt kellene tudnia lankadatlanul befogadni és kiértékelni, ami ha átmenetileg tökéletesen megy is, a hosszú utak során, és a monotonitás következtében előbb-utóbb lankad a figyelem.

Már eddig is számtalan gyártó fejlesztett ki többféle okos segédletet a túlterhelt sofőrök támogatására. Ilyenek a sávtartó, holttérfigyelő, automatikus fék/vészfék, automatikus kanyarodás stb.

A szuperrendszer

A cél hosszabb távon az lenne, hogy ezeket a különálló műszereket egy igen hatékony rendszerben olvasszák össze, amely gyakorlatilag teljes egészében megszünteti a balesetveszélyt, már ami a kamion vezetőjének hibájából adódhat. Különösen fontos lehet ez a veszélyes anyagok fuvarozása során, amelyek környezetbe kerülése emberéletben és a környezetben is óriási károkat tehet.

A Non-hit Car and Truck elnevezésű, egyelőre fejlesztés és tesztelés alatt álló rendszer lényege, hogy 360 fokos, azaz teljes körű megfigyelést tesz lehetővé a jármű körül. Az információk gyűjtését szenzorok és kamerák végzik, a beérkező adatokat egy számítógép gyűjti össze és dolgozza fel. Az adatok kiértékelése alapján a megfigyelő rendszer azonosítja a kamion körüli mozgó járműveket (autó, bicikli), gyalogost, állatokat, tereptárgyakat, meghatározza a sebességüket és a haladásuk irányát.

A rengeteg begyűjtött adat alapján a rendszer haladási tervet állít fel, és ha a sofőr attól eltér, jelzi azt. Ha továbbra sem vesz a vezető tudomást a figyelmeztetésről, a rendszer lelassítja a járművet, hogy elkerüljön pl. egy potenciális ütközést.

Hasonló cikkek

A buszsofőrök 25 százalékának még nincs GKI vizsgá... Bár 2013. szeptember 10. óta kizárólag egy a szakmai képesítést igazoló GKI kártya birtokában lehet buszt vezetni; 2014. július végi adatok szerint a ...
Relatív a GKI tanfolyam ára Egy GKI tanfolyam ára több dologtól is függ. Lehet külön végezni az autóbuszvezetői és a tehergépkocsi vezetői képzést, de lehetőség van összevont kép...
GKI tanfolyam bárhol Egyszerűen és rugalmasan is elvégezhetőek a továbbképzések. A tehergépkocsi vezetőknek és az autóbuszvezetőknek is öt évente továbbképzésen, egy ismer...
Mi az a Ro-La? A Ro-La vagy RoLa a német Rollende Landstrasse kifejezés rövidítése, amely magyarul gördülő országutat jelent. Kombinált szállítási mód, amelynek célj...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!