A teherszállításnál alkalmazott rakományrögzítés szabályait a KRESZ, azaz a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet 47. §-a tartalmazza. Ennek értelmében rakományt a járművön, illetve annak rakfelületén vagy belsejében úgy kell elhelyezni, hogy az ne veszélyeztethesse a személy-, a vagyon- és a közlekedésbiztonságot. A rakomány továbbá nem akadályozhatja a rakfelület oldalfalainak lezárását, valamint a tehergépjármű sofőrjét a szabad kilátásban, illetve a többi sofőrt a jármű jelzéseinek észlelésében. Úgy kell elhelyezni a rakományt a járművön vagy járműben, hogy az ne rontsa a stabilitását.

Rakományrögzítés

Rakományrögzítés

 

A rakományt úgy kell rögzíteni, hogy ne csúszhasson el

A megfelelő rakományrögzítés gondoskodik róla, hogy az egyenletesen elosztott teher az út során le ne essen a gépjárműről, illetve ne csússzon el, ne szóródjon vagy ömöljön ki. A rakományt szétszóródás ellen letakarással is védeni kell, illetve biztosítani, hogy annak szállítása ne okozzon nagy mértékű szennyeződést vagy erős zajt. Rakományrögzítéskor ügyelni kell arra is, hogy a szállított áru ne nyúljon túl a szállítójármű rakfelületén, illetve annak magassága vele együtt se haladja meg a 4 métert. Oldalirányban a túlnyúlás csak olyan mérvű lehet, hogy a rakomány és a jármű együttes szélessége a 2,50 métert ne haladja meg. Zárt kocsiszekrénnyel rendelkező jármű tetején csak akkor lehet rakományt szállítani, ha azon van tetőcsomagtartó, illetve a rakomány egyik irányban sem nyúlhat túl. Ez alól az általános szabálytól csak a személygépkocsik kivételek, ahol legfeljebb 40 centiméterrel nyúlhat túl a jármű elején és hátulján a felhelyezett tárgy.

A túlnyúló rakományt jelezni kell

Ha a rakomány túlnyúlik a szállítójárművön, piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval, táblával, lámpával és fényvisszaverővel kell jelezni. A rakományt a gépkocsi hátsó részéhez is lehet rögzíteni, azonban ez esetben az nem takarhatja el a rendszámtáblát, illetve a fényjelző- és világítóberendezéseket. Amennyiben úgy gondolja, nem rendelkezik elegendő ismerettel a rakomány biztonságos rögzítéséhez, vagy szeretné felfrissíteni tudását, érdemes jelentkeznie GKI-s kiegészítő szaktanfolyamunkra. A biztonságos rakományrögzítés technikáinak ismerete elengedhetetlen, hiszen fuvarozóként ön a felelős azért az esetleges kárért, amely a rakományt annak átvételétől az átadásáig terjedő idő alatt éri.

Hasonló cikkek

Kamionosnak feltétlen kell GKI árufuvarozói engedé... A GKI azaz a Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány mibenlétéről korábban már többször írtunk. Sokszor részleteztük azt is, hogy milyen tanfolyamokon, ...
GKI tanfolyam bárhol Egyszerűen és rugalmasan is elvégezhetőek a továbbképzések. A tehergépkocsi vezetőknek és az autóbuszvezetőknek is öt évente továbbképzésen, egy ismer...
Belgiumban büntetik a sofőröket, ha a vezetőfülkéb... Belgiumban a hatóság megbünteti azon gépkocsisofőröket, akik 45 órás heti pihenőidejüket a vezetőfülkében töltik el. Az új, 2014. június 21-én hatályb...
A rögzítési módok fajtái A közúti szállításban a rakomány rögzítése többféle módon is történhet – ezek közül érdemes mindig a legcélszerűbbet kiválasztani a balesetek megelőzé...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!