Európában és Amerikában is szinte egy időben jelent meg a taxis személyszállítás, mégpedig az 1890-es évek elején, persze akkoriban a magánszemélyek fuvarozása még nem volt taxis vizsgához kötött. Érdekes kérdés, hogy vajon a technológia lehetősége vagy az igény volt-e előbb, hogy megszülessen a taxizás.
Szintén érdekes, hogy maga a taxi szó még régebbi eredetű, etimológiáját tekintve görög és annyit jelentett, pontosabban jelent, hogy adókivetés. Hogy mi köze ennek a négykerekű személyszállításhoz? Annyi, hogy már a kezdeti időkben is azonnal kellett fizetni a szolgáltatásért. Ennek jegyében egy német mérnök, Wilhelm Bruhn, már 1891-ben elkészített egy speciális órát, amit később taxaméternek neveztek el. A taxizás hivatalossá tétele és a taxis vizsga bevezetése sem sokat váratott magára. Magyarország is hamar felvette az európai trendet és az első taxi társaság nálunk is megalakult 1913-ban, vagyis valamivel több, mint száz éve. Akkor 25 autóval szelték Budapest utcáit, jelenleg pedig valamivel több, mint 4100 taxis vizsgával rendelkező autó, illetőleg sofőr kínálja a szolgáltatást. Ha már a történelemnél tartunk, az autók egységes színének a bevezetését sem most találták ki, már 1925-ben szabályozva lett az egységes szín, csak akkor ez nem sárga volt, hanem szürke, annak pedig, aki taxizásra adta a fejét, már taxis vizsgát is kellett tennie.
Aztán jött a fekete-fehér csík
Az 1930-as évek végén azért más igényekkel találkoztak azok, akik a taxis vizsgájukkal keresték meg a kenyerüket. Sokkal gyakoribbak voltak ugyanis a hosszú fuvarok, a tehetősebb polgárok mind taxival jártak a Velencei-tóra vagy a Balatonra. Ennek mindenekelőtt persze az volt az oka, hogy számottevően kevesebb volt a saját kézben lévő autó. Megszerezni a taxis vizsgát mindig jó befektetés volt, kivéve a háború alatt, amikor az egész szolgáltatás megszűnt. Csak 1951-ben lehetett újra taxis vizsgát szerezni, ekkor indult útjára az Autótaxi Nemzeti Vállalat, immár százhúsz autóval. Az autók márkája a szovjet Pobjeda és ennek lengyel változata, a Warszawa volt, a közös jelölés pedig ekkor is működött, mégpedig a fekete-fehér csík formájában. Az állami taxi vállalat egyeduralma, ezzel együtt pedig a taxik egységes jelölése, 1982-ben tört meg, amikor a törvények liberálisabbak lettek és megjelenhettek az első magántaxisok, persze a taxi vizsga ekkor is szükséges volt a működéshez.
Taxi vizsga itt és most
Jelenleg annak, aki úgy dönt taxizásra adja a fejét, egy három napos alaptanfolyamot kell elvégeznie, majd ezt követően sikeres taxis vizsgát kell tennie. A taxis vizsga a gyakorlati mellett írásbeli és szóbeli részből is áll. Szóban helyismereti jártasságból és helyi idegenforgalmi ismeretekből kell megfelelni, írásban pedig a személyszállítói szolgáltató tevékenységgel kapcsolatos ismeretekből, valamint vezetéselméletből kell egy tesztet kitölteni. Ha sikeres volt a taxis vizsga utána kapja meg a tanuló a hatósági engedélyt a taxizáshoz, de előtte még az autóval kapcsolatos tennivalókat is el kell intéznie mindenkinek.
Minden vélemény számít!
Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!