A gépkezelői jogosítvány megszerzésének feltétele az egészségügyi alkalmasság. A vizsgálat során elsősorban a nyak, a törzs és az egyes végtagok mozgásképességét ellenőrzik, de ide tartozik az éleslátás és a hallás vizsgálata is. A vizsgálatot csakis olyan orvosok illetőleg rendelők végezhetik el, akik végeznek vállalatok számára foglalkoztatás-egészségügyi szolgáltatásokat.
A gépkezelői jogosítvány megszerzésének egészségügyi szempontból több kizáró oka lehet, és számos könnyítő körülmény is van a rendszerben. Kizáró ok például az epilepszia, de ha az illető rendelkezik vezetői engedéllyel, akkor a betegség kisméretűnek számít és állandó orvosi felülvizsgálat mellett lehet targoncavezető a beteg, vagyis megszerezheti gépkezelői jogosítványt. A színtévesztés számos szakma esetében jelent korlátozó vagy kizáró tényező. Nem kaphat például színtévesztéssel gépkezelői jogosítványt, azaz illető, aki földmunka-, emelőgépkezelő vagy targoncavezető szeretne lenni.
Szükséges a megfelelő érzékelés
Igen ám, de a színtévesztés megállapítása és mértékének a meghatározása koránt sem egyszerű feladat, mivel nem lehet úgy mérni, mint például az éleslátást. Ez azért van, mert a színtévesztés típusának és súlyosságának meghatározása nem egyszerű fizikai jellemző, hanem pszichofizikai sajátosság. Ezért vannak nehéz helyzetben az orvosok legyen szó gépkezelői jogosítványról vagy bármilyen olyan szakmáról, ahol a színtévesztés befolyásoló tényező lehet. Jogosan vetődik fel a kérdés, hogy miért baj az, ha valaki színtévesztő? Azért mert a színek érzékelése hatalmas szerepet tölt be, többek között a tájékozódásban és a dolgok egymástól való megkülönböztetésében. Az információvesztés negatívan befolyásol számos dolgot, például a gyors és megfelelő döntéshozó képességet. A gépkezelői jogosítvánnyal olyan munkaköröket lehet betölteni, ahol kiemelten fontos a biztonság, ezért kell, hogy a dolgozók megfelelően érzékeljék a színeket.
Mozdonybalesettől a gépkezelői jogosítványig
Sokáig nem foglalkoztak a színtévesztéssel és semmilyen szakma gyakorlását nem befolyásolta ez a hiányosság. Egészen addig így volt ez, míg 1875-ben a svédországi Lagerlund közelében nem történt egy súlyos vasúti baleset. A vizsgálatok során kiderült, hogy a tragédia a színtévesztő mozdonyvezető hibájából következett be, és innentől kezdték el vizsgálni bizonyos munkakörök betöltése előtt, hogy az illető színtévesztő-e. Jelenleg a kizárandó szakmák száma rengeteg – talán több is, mint ami jogos lenne – és érinti azokat is, akik gépkezelői jogosítványt szeretnének szerezni. Vannak olyan szakmák, ahol az alkalmassági kritériumok nem tesznek különbséget a színtévesztés súlyossága, illetőleg formája között és olyanok is, amelyek megengedőek. A gépkezelői jogosítványt számos gépcsoportra meg lehet szerezni, annak aki kisebb mértékben színtévesztő, így jelentkezés előtt érdemes tájékozódnia, hogy őt érinti-e a dolog, adható-e felmentés, egyáltalán, hogy szerezhet-e gépkezelői jogosítványt.
Minden vélemény számít!
Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!