Az Európai Unió pontosan megállapítja a vezetési és pihenőidő szabályait. Nem véletlenül azok a számok szerepelnek a meghatározásban, amelyek, így érdemes komolyan venni őket. A nem betartás általában kezdő sofőröknél a gyakoribb, akik régóta vezetnek, tudják, hogy a hosszú utak alkalmával, mennyire fontos is a pihenő. Nem csak önmagunk, de mások testi épségét is veszélyeztetjük, ha nem vesszük komolyan őket, ezt pedig egy felelős sofőr nem engedheti meg magának.

GKI - pihenőidő

GKI – pihenőidő

A szabályozás értelmében a napi vezetési idő nem haladhatja meg a 9 órát, azonban hetente két alkalommal meghosszabbítható 10 órára. Egy héten pedig 6 napi vezetési időszak lehetséges maximálisan. Látható, hogy a számok, az egyébként is érvényes fizikai és szellemi terhelhetőséget veszik alapul. Érvényesek azonban ezek egy sofőr esetén, de vajon, hogy áll a dolog, ha az autóbusz vagy a kamion két sofőrrel megy?

Több fős személyzet esetén a járművezetőnek 30 órán belül legalább 9 órás napi pihenőidőt kell tartania. Látható tehát, hogy a pihenési óraszámok ez esetben sem változnak, csupán több, kettő, három stb. sofőrre vannak definiálva. Több gyakorlott sofőr, ha úgy tetszik öreg róka blogján elhangzik a pihenőidő betartásának fontossága. Aki nem pihen „oroszrulettet játszik” olvasható néhol.

Az autóbuszvezetők esetében azonban némi engedményt tesz a szabályozás. A jogszabályban a következő olvasható: A nemzetközi különjárati személyszállítást végző autóbusz vezetője ugyanis 6 nap helyett maximum 12 napot dolgozhat heti pihenőidő közbeiktatása nélkül. Ezt követően azonban két rendszeres vagy egy rendszeres és egy csökkentett heti pihenőidőt kell tartania és a csökkentést három héten belül kompenzálni kell. Látható, hogy a heti pihenők esetében bizonyos óramennyiséget átcsoportosítani lehet későbbi időpontra, de elvenni a pihenőidő mennyiségéből nem enged a szabályozás.

A 12 vezetéssel töltött nap összesített vezetési ideje a 90 órát nem haladhatja meg.

Iskolánk GKI tanfolyamain ezekről és sok más fontos és szükséges témáról tanulnak hallgatóink. Szerezze meg Ön is naprakész és versenyképes tudását nálunk! Jelentkezzen még ma!

Hasonló cikkek

A digitális tachográf kezelésére felkészítő tanfol... A digitális tachográf alkalmazása 2006 óta kötelező (az 1985. december 20-i 3821/85/EGK Tanácsi Rendelet és az azt módosító 1998. szeptember 24-i 2135...
Elveszett tachográf chipkártya pótlása Az 1985. december 20-i 3821/85/EGK Tanácsi Rendelet és az azt módosító 1998. szeptember 24-i 2135/98/EK Európai Uniós Rendelet, valamint a 35/2006. (V...
Mikor büntethetik az Uber-sofőrt? A közösségi alapon szerveződő, személyszállítási tevékenységet végző Uber 2014 óta már Magyarországon is elérhető. Mivel sem saját járműflottája, sem ...
Az utak szerelmeseinek GKI alapképzésen kell részt vennie mindenkinek, aki közúton árufuvarozással vagy autóbuszos személyszállítással foglalkozik. A tanfolyam elvégzését kö...

Minden vélemény számít!

Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!