A gépjárművezetőnek azon felül, hogy jól képzetten, felelősséggel és balesetmentesen el kell tudnia vezetni a tehergépkocsit a kiindulási pontról a célállomásra, valamint figyelemmel kell kísérnie a fel- és lerakodást, továbbá a rakomány rögzítését, az egyik legfontosabb és legtöbb figyelmet igénylő feladata a dokumentumok kezelése.
Dokumentumkezelés
Mit is fed ez a feladatkör? A hivatalos közúti áruszállítást végző cégek tehergépkocsijain dolgozó sofőröknél alapesetben a dokumentumok három fő csoportja található: személyes okmányok, a gépjármű okmányai és a rakomány okmányai.
Személyes okmányok
A sofőr személyes okmányainak egy része a személyazonosságának és állampolgárságának igazolására szolgál (személyi igazolvány, lakcímkártya, útlevél), a másik része pedig azon képzettségeit igazolja, amelyek feljogosítják a feladat ellátására, amelyet éppen a munkaköre diktál. Ilyenek képzéssel kapcsolatos dokumentumok lehetnek a jogosítványa, a GKI kártya, az ADR igazolvány, a tachográf igazolvány, PÁV igazolás (alkalmassági igazolás, azaz annak igazolására szolgáló okmány, hogy a gépjárművezető rendelkezik a biztonságos közlekedéshez szükséges kompetenciákkal).
Természetesen azt is igazolni kell, hogy a sofőrnek jogosultsága van az adott gépjárművet vezetni. Erre szolgál a munkaszerződés, vagy a gépjármű vezetésére vonatkozó meghatalmazás, TAJ kártya és nemzetközi TAJ kártya (amelyek ugyan nem feltételei a munkának, de a sofőrnek szüksége lehet rájuk, ha orvosi ellátást akar igényelni), Tevékenység-igazoló lap (ez egy olyan nyomtatvány, amelyet a munkáltató állít ki a dolgozó részére. Ez igazolja, hogy azokon napokon, amikor a gépkocsivezető nem rendelkezik tachográf által rögzített adatokkal egyéb munkát végzett, pihenőidejét töltötte, készenlétben állt vagy szabadságon volt).
A jármű papírjai
Ahhoz, hogy a járművet közúton használni lehessen, mindenképpen szükséges a forgalmi engedély és a nemzetközi biztosítási zöldkártya. A tachográfos járműnél a műszer illesztéséről szóló jegyzőkönyv hitelesítő adatait tartalmazó matricának is két éven belüli érvényességűnek kell lenni. Ennek valahol a tachográf környékén kell a műszerfalra ragasztva lenni. A Közlekedési Felügyelőségek által kibocsátott Tevékenységi engedély Kivonata, a szállítást égő járművek esetében a Sajátszámlás szállítási engedély, nemzetközi utakhoz a Közösségi Engedély hiteles másolata, amely az Európai Közösség útjainak ellenszolgáltatás fejében végzett közúti szállítás céljára történő használatára jogosít, mind a fedélzeten kell lenni. A CEMT engedély a CEMT tagországok területén végzett kvóta alapú árufuvarozást engedélyezi.
A rakomány papírjai
A CMR egy nemzetközi fuvarlevél, természetesen országok közötti szállítás során szükséges (azt bizonyítja, hogy a fuvarozás szerződés alapján történik). A rakomány jegyzék és a mérlegjegy a rakomány tulajdonságainak és beazonosíthatóságának biztosítására szolgál. Az ADR utasítás és a különleges utasítások abban az esetben szükségesek, ha a fuvarozott áru különleges kategóriába tartozik. A számla vagy szállító levél igazolja az áru eredetét, értékét, mennyiségét. Unión kívüli fuvarozás vagy szállítás során a kísérő vám-okmányokról sem feledkezzünk meg!
Ön is szeretne elvégezni GKI tanfolyamot? Iskolánk széles választékban kínálja ezt a fajta képzést is! Jelentkezzen még ma!
Minden vélemény számít!
Ossza meg velünk a gondolatait, véleményét a cikkel kapcsolatban vagy ha kérdése van, tegye fel őket a hozzászólásokban itt vagy a közösségi médiákon! Ha tetszett a cikkünk, like-oljon minket Facebook-on, kövessen Instagram-on vagy Twitter-en, hogy ne maradjon le a legfrissebb hírekről, akciókról és cikkekről a jövőben sem!